The Godfather
The Godfather
Když EA Games veřejně oznámili svůj plán zpracovat legendární knihu a film Kmotr do herní podoby, řada lidí dávala hlasitě najevo svůj nesouhlas. EA je přeci jen velkou mamutí firmou, která každý rok chrlí desítky her a nebylo proto vůbec jasné, jak se ke hře postaví a zda dokáže zpracovat původní předlohu s úctou.
Velký otazník visel nad několika otázkami. Za kterého člena Corleonovy rodiny bude hráč vystupovat? Bude dodržen původní příběh? A hlavně – dokáže EA zpracovat atmosféru, která je pro Kmotra tolik důležitá a neudělá z něj další městskou akci typu GTA?
Kmotr právě přichází na naše monitory a odpověď na předchozí otázky není zcela jednoduchá.
Kmotr je příběhem lidí, kteří se po válce odmítli podrobit politikům a masové společnosti, a žili „la cosa nostra“ – pro svou věc. Obliba knihy i filmu těží z několika věcí. Tou první je dokonalé vyrýsování charakterů postav a propletení mezi jednotlivými osobami v rodině. Druhou je mafiánská elegance. Díky ní nebyl Kmotr nikdy žádná velká rubačka ve stylu GTA. Každá vražda měla svůj účel, své poslání pro rodinu. Navíc byla provedena elegantně, ctnostně a podle sicilských pravidel.
Kvůli zachování autentičnosti s předlohou si ve hře nezahrajete za nikoho z Corleonovy rodiny. Ve hře se ujmete role mladíka, jehož otec byl vždy oddaný Donu Corleonovi. Na otce ovšem spáchala atentát druhá mafiánská rodina a vaše postavička se tak dostala mezi lichváře a nejnižší spodinu města. Vaše matka ovšem zajde za Donem a protože byl její manžel vůči němu loajální, pošle pro vás svého nejlepšího muže Lucu Brasiho, který vás najde, dostane z bryndy a naučí vás správný mafiánský život.
Právě v této chvíli začíná samotná hra, velký příběh, ke kterému se vztahuje i hlavní linie hry. Přestože nehrajete za postavu kterou znáte z knižní předlohy nebo filmu, Puzovi postavy potkáváte, získáváte od nich kontakty, práci, peníze a tak žijete příběhovou linii s nimi.
|
EA bohužel zapomnělo na jednu věc – i dnes se najde člověk, který Kmotra neviděl nebo nečetl. Pokud také patříte do této skupiny, tak rychle do knihovny doplnit vzdělání nebo se alespoň podívat na první dva díly filmové ságy ještě předtím, než hru nainstalujete. Hra vám sice nabízí dějovou linii podle knihy, nicméně někde byla příběhová linie trošku pozměněna a řada věcí, které přímo nesouvisí s úkoly ve hře jsou vysvětleny „napůl“ nebo vůbec.
Pokud znáte předlohu, hru mnohem více prožíváte. Potom to není jen „hra“, je to opravdový Kmotr.
Nebylo by asi úplně fair-play vyčítat vývojářům, že místy pozměnili příběhovou linii pro dosažení lepšího herního vyznění. V některých misích dodržuje hra úplně stejnou podobu jako v předloze, místy je ovšem pozměněna a vaše postava plní mise, které původně plnily vedlejší postavy.
Tyhle úpravy pro zlepšení herních vlastností jsou omluvitelné, spíše bychom je měli pochválit. Těžko říct, jak by na tom byla hra, kdyby 100% dodržovala Puzovu předlohu.
V jedné velké a důležité věci ovšem Puzza nedodržuje. Přestože je vám několikrát ve hře vtlučeno do hlavy, že obchod je jen věcí mezi rodinami a nesmí do něj být připleten civilista, ne vždy je toto pravidlo ve hře dodržováno. Možná to vypadá jako triviálnost, nicméně se jedná o porušení téměř základního pravidla, na kterém je Kmotr postaven.
Náplň misí se většinou točí kolem práce pro rodinu. Mezi ně patří vybírání výpalného, doprovod velkých představitelů rodiny a jejich ochrana. Mise jsou různorodé a kopírují až na pár vyjímek filmovou předlohu.
Druhou možností jsou vedlejší mise, kdy vybíráte výpalné pro sebe, uplácíte policisty a plno dalších věcí. Uplácení policistů je velmi užitečná věc. Nad vašimi činy přimhouří poté oko. Pokud tedy neuděláte opravdu brutální věc s útokem na jejich kolegu.
Právě příběh je to co vás táhne kupředu. Ze začátku je sice plytký, obzvláště výcvikové mise vás nebudou příliš bavit. Jakmile se ovšem dostanete dál, příběh se rozvíjí, osudy postav se proplétají a vy nebudete chtít od hry vstát.
Jak se již u EA her stalo zvykem, nechybí interní editor pro tvorbu postavy a tak se můžete vytvořit mafiána přesně podle vlastních představ nebo pohledu do zrcadla. Inu EA je velká firma a podobné kódy se přenáší od Sims2 přes sporty až po Godfathera :o).
Již před vydáním tvůrci naznačovali nový systém ovládání. Jelikož hra vychází na několik platforem, bylo potřeba udělat ovládání které bude všude stejné (= co nejsnadněji portovat na jiný ovladač) a zároveň využije potenciálu hry. V době Kmotra se totiž ještě pořád hojně hraje na pěsti a přímý fyzický kontakt.
Ve hře to tedy funguje tak, že přijdete k osobě a pravým tlačítkem myši ji vyberete. Levým ji chytnete pod krkem a můžete jí vláčet po místnosti. Vhodné na vybírání výpalného pokud nechcete zbohatlé obchodníky hned mlátit a stačí vám méně získaných peněz.
|
A to není vše. Chytnete oběť, namačkáte vhodnou kombinaci kláves a váš protivník dostává kolenem do břicha. Poté stačí oběť pustit a pokud ještě žije, tak ji donutíte kleknout a dáte jí hlavičku nebo zlomíte vaz.
Přestože nejsem žádným rváčem a k násilí mám stejně blízko jako politik k plnění slibů, tyhle bojové možnosti posunují hru o něco výš. Právě tenhle způsob boje doplňuje mafiánský styl, o který hře tolik jde.
Samozřejmě nechybí zbraně od klasické "devítky" přes Thopson a dynamit až po opravdu mafiánské lahůdky jako je třeba skrtící struna
Z předchozích odstavců jste již asi vytušili, že Godfather je hrou brutální. Je to vlastně první hra, kde EA počítala, že dostane nejvyšší rating M. Většinou se snaží hry postavit tak, aby získali rating menší – kvůli prodejům.
Nicméně brutalita zde není samoúčelná a je jiná než v sérii GTA. Navíc pokud se chcete nějakému zbytečnému rozdávání ran pěstmi vyhnout, jde to. Ovšem pro splnění misí budete pěsti a pistole potřebovat.
|
Poměrně velkého zklamání se dočkáte při jízdě autem. Vzpomínáte na skvělý fyzikální model v Mafii? Tady na něj zapomeňte, ovládání aut je arkádové a přizpůsobené pro snadné ovládání i ve velké rychlosti. Takže ostré zatáčky s plným plynem ala NFS: Most Wanted nepředstavují žádný problém.
Velmi zarážející je vzhled aut. Působí spíše jako krabice. Navíc okna jsou neprůhledná(!), což je velmi zarážející, čtyři roky stará Mafia touto základní featurkou disponovala. Pokud tedy chcete vědět, kdo v autě sedí, musíte sklo rozbít.
|
Na to že graficky jsou hry od EA na úrovni jsme si již zvykli. V posledních několika letech se neobjevila hra, která by byla po grafické stránce vyložený propadák. A od Godfathera se čekalo to nejlepší, co dokáží dnešní grafické karty vykreslit.
Herní New York je o něco málo větší než Lost Heaven v konkurenční Mafii, která vyšla před čtyřmi roky. Stylizace do herní doby se ovšem nepovedla nejlépe. Nikdo neočekával jasné a hýřivé barvy, které přinesli mnohem později hipies. Nicméně pokud si vezmete obrázek z Godfathera a Mafie, vyjde vám Mafia jako vítěz, ale rozdíl není zas tak propastný.
Po stránce grafického zpracování je na tom ovšem Godfather o něco lépe. Mafia dává svůj věk znát a tak jsou postavy a jejich pohyby zpracovány naprosto věrohodně. Bohužel místy ve městě narazíte na texturu, která se do finální podoby hry dostala snad omylem. Například beton vypadá v některých částech města opravdu otřesně.
Samozřejmostí je využívání efektů, které podporují nejnovější grafické karty.
Za co si ovšem tvůrci poslouží hlubokou poklonu je hudební doprovod. Pokud se vám líbila hudba v Mafii, hudební složku Godfathera si doslova zamilujete.
Skládá se z původních filmových melodií a navíc bylo přidáno několik nových, které jsou tématicky zaměřené na určité herní události.
Na čem se nešetřilo je dabing postav. Všechny známé hlasy z filmu potkáte i zde. Spolu s dokonalou synchronizací a animacemi se jedná o dokonalý zážitek při sledování předělových videí.
Inspirace Mafií je vidět i na in-game předělových videích. Právě ony dotváří dokonalou atmosféru a posouvají děj kupředu. Téměř všechny jsou renderovány přímo v engine hry.
Pokud jste viděli Kmotra jako film, střih jednotlivých záběrů vám bude povědomý. Tvůrci hodně okoukali styl režiséra filmu a místy máte pocit, že sledujete skutečné živé herce.
Verdikt: Zhodnocení závěrem je obtížnější. Velmi známá předloha ukrývá velký potenciál a velké očekávání. EA navíc před vydáním vypouštěli řadu nových videí, která jenom zvýšila představy o kvalitách tohoto titulu.
|
Nebýt horšího začátku a špatného modelu ovládání aut, měli bychom tu hru pro 100% hodnocení. Jenže pár vad na kráse se najde.
Pokud překousnete nudnější začátek, obzvláště tréninkové mise, hra vás unese. Pokud jste viděli film nebo četli knihu, budete nadšeni a hru si zamilujete.
Pokud se naučíte žít s horším ovládáním automobilů a budete přehlížet horší vymodelování aut a neprůhledná skla, budete se hrou nadmíru spokojeni.
I přes tyto nedostatky se jedná o parádní hru pro dnešní dny. EA známou předlohu zpracovala kvalitně a zachovala jí její tvář. Kdo si zahraje, určitě neprohloupí. Navíc EA plánují pokračování a avizovali již několik novinek a vylepšení – takže se máme na co těšit.